Historia
Kvarteret Skidtränaren 1
Terrängvägen 47-69
Stockholm stad förvärvade 1935 södra delen av dagens Västertorp medan den norra ägdes av företaget Olsson & Rosenlund. 1945 tillträdde arkitekten Sven Markelius som stadsplanedirektör. Inspirerad av förebilder i England lät han utarbeta en schemaplan för hur förortssamhällen runt Stockholm skulle planeras och byggas i grannskapsenheter kring lokala centra.
En plan för Västertorp presenterades 1947. Det var första gången man i Stockholm föreskrev trafikseparering med matargator för bilar och stråk i parkremsor för gående, åtskilda genom planskilda korsningar. Från början var det tänkt att punkthus, lamellhus och radhus skulle blandas i kvarteren och inte som det blev, i huvudsak var för sig i separata grupper.
När planen var fastställd styckades den norra delen upp och såldes till olika privata byggherrar medan stadens mark bebyggdes av de allmännyttiga bostadsbolagen och HSB. Då Västertorp i princip var färdigbyggt omkring 1950 var det ett av de största nya bostadsområdena i Stockholm med 11.000 invånare, skolor, service och parker, allt i enlighet med schemaplanen.
Kvarteret Skidtränaren 1 ritades av Martta Ypyä vid HSB:s arkitektkontor, en av få kvinnliga arkitekter verksamma i Sverige i början på 1950-talet. Det uppfördes för Familjebostäder av byggnadsmästaren Allan Mörlin och stod inflyttningsklart 1949.
3 Maj 2013 gick sedan köpet igenom till föreningen och Brf Skidtränaren 1 tog över fastigheten.